1- مانند خرید سهام کارخانه های اسلحه سازی و شراب سازی و قمارخانه ها و نزول خواری و سایر کارهای شراکتی که کارشان گناه و تجاوز و ستم گری باشد . 2- کافران امید داشتند که پس از فوت پیامبر (ص) دین اسلام از بین برود ولی پس از اینکه دیدند پیامبر (ص) ، علی ابن ابی طالب (ع) را به عنوان جانشین لایق خود توصيه فرمودند، از زوال آئین اسلام ناامید شدند و این مقارن زمان آخرین حج پیامبر بوده است ( به روایات سنی و شیعه این آیه در محل غدیرخم نازل شده است) 3- خود اهل کتاب این مخفی کردن بخش های مهمی از کلام خدا در تورات و انجیل را تائید نموده و به آن نام « Apocrypha » یعنی اختفاء به زبان يونانی، دادند . 4- نام هابیل و قابیل در روایات ذکر شده ولی در قرآن اسمی یاد نشد .آنچه مهم است موضوع طرز تفکر و اخلاص به خدا است و نه رقابت و ریا و حسد ! 5- هر یک از این مجازات ها متناسب با شدت جرم و جنایت شان هست و امکان مجازات شدید تا حدی مایه جلوگیری از اقدام به تجاوز به دیگران می شود . 6- آگاهی از مجازات ها در جامعه ، مایه جلوگیری از ارتکاب به آن تجاوزگری هاست . مثلا در عربستان سعودی کسی جرات دزدی نمی کند . همان گونه که در آیه 38 و 39 دیده می شود اگر دزدی از کار زشت خود توبه کند و جبران خسارت نموده و خود را اصلاح نماید خدا توبه اش را می پذیرد و حکم بریدن دست نفی می شود . در برداشت فقه، بعضی ها بريدن فقط چهار انگشت دست راست را عنوان ميکنند و برخی بيشتر. اين اختلاف نظر خود نشان گر آن است که خيلی ها ادراک درستی از اين آيه ندارند. قطع در عربی معنی تنها جدا کردن قسمتی از بدن نيست، بلکه هر بريدنی حتی اگر سطحی بر روی پوست باشد با واژه قطع، ابراز ميگردد. مثلا اگر کسی در زمان بريدن نان يا گوشت دستش را ببرد باز هم واژه قطع در عربی مصرف ميگردد. 7- اینجا خداوند اهل کتاب نفرموده بلکه از بهود و نصاری ذکر فرموده و شاید جنبه اغراض نژادی و سیاسی آنها را مورد تذکر قرار داده که اگر به دستورهای خدا در کتاب های آسمانی عمل می کردند، همراهان خوبی برای شما می شدند ولی ما را از هم پیمانی با ستمگران همیشه برحذر می دارد و درست برعکس این را در اکثر کشورهای اسلامی می بینیم که با ستمگران "پيمان دفاعی" می بندند و با همسايگان خود ستيزه جو هستند! 8 - اکثر روايات سنی و شيعه، شاُن نزول اين آيه را، پس از اينکه علی ابی طالب (ع) در حين رکوع انگشترش را به گدائی که در مسجد نزد او آمده بود داد، ميدانند و اين گويای امر لياقت امام علی (ع) برای ولايت و سرپرستی مومنان و مسلمين هست. 9- اشاره به گروهی از قوم یهود که تغییر چهره داده بودند و این که تغییر چهره جسمانی بوده يا تغییر چهره اخلاقی مراجعه به سوره اعراف آیه 163 شود. 10- مسلمانان از مکه به مدینه مهاجرت کرده بودند و اموالشان را در مکه به جای گذارده بودند ، در مدینه از برخی یهوديان پول قرض می کردند که بعضی از یهوديان به طعنه گفتند که خدا به شما کمک نمی کند بعدها خودشان دیدند که دستهایشان چگونه بسته شد . 11- منابع و مفسران سنی و شیعه عموما شان نزول این آیه را در مورد ابلاغ توصیه ولایت و سرپرستی علی بن ابیطالب (ع) از سوی پیامبر (ص) بر مؤمنین برای پس از فوت خود ، می دانند که در بازگشت از آخرین حج خود، پیامبر (ص) در کنار محل غدیر خم دستور به اجتماع همه همراهان فرمود و پس از حمد خداوند و یادآوری دستور خدا که توصیه پیامبر از نظر همه دیگران برترست ، فرمود که من به زودی از دنیا می روم و دو امر مهم و سنگین در میان شماها بر جا ميگذارم: کتاب خدا که ریسمانی ارتباطی از سوی خدا به مردم روی زمین است و خاندانم ... سپس فرمود: ای مردم هر کسی که من مولی ( سرپرست موظف ) آنها بوده ام، این علی ( سرپرست موظف و ) مولای آنهاست و سپس به دوستداران علی دعا نمود ... لحظه هایی پس از اين آیه ذیل نازل شد : « امروز آئین شما را کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم ... ! » ابوبکر ، عمربن خطاب از اولین کسانی بودند که به اين مناسبت به علی بن ابیطالب تبریک گفتند. بعضی از مفسرا تاریخ می گویند که عمر به علی گفت: " ای علی تو مولای هر مرد و زن مسلمان شدی " و اين را با تبریک و تهنیت گفت ، ( نقل از علمای بزرگ اهل تسنن و شیعه ). بعد از فوت پيامبر تاريخ ميگويد که چه شد. 12- خیلی از مسیحیان به تثلیث ( سه گانگی خدا ) گرایش دارند ، آن چيزی که پاول ( Paul ) ، آن مسیحی کش منافق که از آئین های افسانه های یوناینان و رومیان وارد عقیده مسیحیان نمود و برای همیشه ایشان را گمراه ساخت ولی خیلی از مسیحیان مانند Unitarian ها و Jehova’s Witness ها و اکثر ارمنی های ما و نستوری ها عقيده به خدای يگانه دارند نه به خدای سه گانه. 13- اگر خیلی از زائران هنگام حج به جان حیوانات آن ناحیه بیافتند ، دیگر شکار حیوانی در آنجا باقی نمی ماند و محیط زیست صدمه ی جبران ناپذیر می بیند . 14- به اندازه تقریبا قیمت یک کیلو گندم يا یک روز روزه بگیرد . 15- یعنی تصور نکنید که اکثریت همیشه درست هستند بلکه زیادی بدها و بدیها دلیل حقانیت شان نیست . خوب ، خوبست و نادرستی نادرست! و با طرفداری عده زیادی مردم از یک موضوع نادرست ، آن مطلب درست نمی شود ! 16- یعنی با سئوال های بیجا و اضافی در مورد احکام ، وظائف تان را مشکلتر نکنید ! به اصطلاح مته روی خشخاش نگذارید و مسئله تراشی نکنيد!
|
در آيه 25 سوره 57 (سوره حديد)
خداوند ميفرمايد
|